Natursejlads

Klubben og dens medlemmer opfordres til at gøre en indsats for at rense kysterne i Kerteminde kommune for plast og hvad der ellers ikke hører til i strandkanten.

Miljøvogter plastposer og sække kan afhentes i klubhuset (det sorte Marinavejen 6 kontoret). Der er 20 ruller sække og 75 ruller poser til en begyndelse. Alternativ kan du selv tilmeld på Havmiljøvogter som tidligere udsendte poser årligt til alle, men nu har måtte opgive dette på grund af porto udgifter. Derfor ler der nu lagt poser i klubben hvis du ikke selv vil have poser tilsendt direkte.

Miljøministeriet har også en kampagne (se mst.dk ), og klubben vil naturligvis finde en måde at tilslutte og tilpasse sig de forskellige kampagner. Men grundlæggende er dette et lokalt klub og medlemsinitiativ, og ikke tænkt som en del af en kampagne med den ene eller anden tilslutning til organisationer og ministerier.

På klubbens hjemmeside lægges et kort over kyststrækningen, der vil vi markere hvilke strækninger der er renset, så vi ikke går hinanden i bedene. Det finder du under tursejler afsnittet, link dertil følger.

Hvis man møder skrald, der er for stort til at slæbe med selv så gør det synligt, tag et billede af skraldet, samt positionen på Google Maps (evt screen shot), så vil vi afhente det med klubbens jolle.

Billeder og positioner sendes som mail til jens.mohr.ernst {a} gmail.com

Tag gerne noter og billeder om hvad der er samlet ind, så kan vi lave et lille skriv om hvor gode vi er og måske inspirere andre 🙂

Status 6. nov

Fra området nord for Bøgebjerg Strand er der plastik i alle og især store størrelser

Fra området  Longskrog i Kertinge Nor (Kerteminde Vesteby)

Dels kort (inkl Amtets opmåling fra 1972 med lodskud og stednavne)

Dels indsamling med slæbejolle og trailer til affalspladsen

Jule kyst rengøring.
Den 27 dec 2018 tilbragte Kirsten og Jens Mohr Ernst i godt selskab med Jørgen og Lene Henriksen fra Lille Viby.
Indsamlede på strækningen i Kerteminde Fjord fra Højnæs til Højspændings kablerne (ca. 600 meter).

Områdekort

Udskriv/download blanket for hvert enkelt område

1. Affaldsindsamling KS2018-19-Stavre-Romso

Seddel til beretning og markering af insamling i området Stavre-Romsø

Udover google maps kan position også berettes på andre måder:

Mulighed 2.

Strandene har næsten alle et redningsnummer se https://www.respektforvand.dk/i-vandet/find-livreddere eller mere oprindeligt http://www.redningsnummer.dk/#strandnrredningsnr

Måske er det praktisk / enkelt for dig at bruge de numre. Kan selv opfinde noget der dækker et mellemrum , fx at Nordskovs Enge ligger mellem 345 og 350 og derfor kan gives nr 346 eller 347 . Stavrehoved ligger mellem 367 og 360 og kan passende kaldes 363. Kortet færdiggøres med redningsnumre på inklusiv vores egne. Der er den lille ekstragevinst med denne mulighed, at sterdsangivelsen (redningnumre) kan bruges hvis der skal anmeldes til myndigheder eller søredning.

Herunder ses et eksempel på et sådant kort hvor de grønne H-numre er officielle og de røde H-prikker er egne nummerforslag der er forsøgt passet ind i eksisterende numre. På Romsø er indskrevet helt egne numre for en opdeling af kysten.

Det vil være en praktisk at sække til afhentning på kysten eftrlades tæt på markeringen.

Hersnap-Broløkke strandnumre

Strandnumre for affaldsindsamling, strækningen fra Hersnap til Broløkke (nordkysten ved Kerteminde Bugt)

Broløkke-Kerteminde-Sibirien

Strandnumre for området Broløkke Stranden over Kerteminde med Noret og videre sydpå til Sibirien

Mulighed 3.

Tænd for Keepsailing hvis du er tilmeldt der (se beskrivelse i tursejlerafsnit) og tag et foto som så vil blive vist på rutekortet.

De mange muligheder er ikke for at forvirre, men for at sige at enhver form for stedsangivelse modtages og kan bruges, Det bliver omformet og vist på fælles kortet ovenfor, så vi har en registrering.

Bonusinfo: Kortet viser også hvor det er værd at gå tur hvis man ikke vil ærgres over snavs og affald.