9 okt 2017

Solita pokalen fik hæderspladsen

solita

Folkebådenes aftensejladser blev rundet af, med 4 fine lørdags-sejladser, i let regn og 6 m/s. Før sejladserne lå ALPI og KongFus á-point (efter 27 sejladser!). så spændingen var intakt. Vi havde nok begge forstillet os, at vi skulle ligge og slås lidt om førstepladserne. Det blev imidlertid slet ikke nødvendigt, idet Astrea og Rio, viste sig totalt overlegne, og delte førstepladserne lige imellem sig. Især KongFus var et stykke fra vanlig styrke, og derfor måtte de også overlade Solitapokalen til ALPI. Mange af mine sejlerkollegaer kikker på solitapokalen, med vantro, næsten væmmelse, og ser på vinderen med medlidenhed, idet de finder pokalen ganske vedertstykkelig. Jeg har alligevel vundet nogle vandrepokaler igennem årene, og de bliver alle sendt i kælderen af husets smagsdommer. DM-pokalen har hun faktisk forlangt helt bort fra matriklen, så den bliver overladt til en gast. Men med Solitapokalen er det en helt anden snak. Konen rydede selv en plads i reolen, ved siden af anden krims-krams. I øvrigt bliver hun ved med at påstå, at låget må kunne tages af, og at det bare binder. Jeg er ikke meget for at efterprøver hendes teori, med et brækjern. Hun mener der må ligge noget spændende i den. Er der nogen som nogensinde har set den med låget demonteret?

I dagens anledning havde vores 3 trofaste baneledere slået sig sammen, og ibrugtaget en mærkebåd, udover dommerbåden. Hermed kunne der hurtigt flyttes mærker når vinden sprang, og ventetiden imellem sejladserne holdes nede. Derfor blev vi også forkælet med 4 fine sejladser, selvom vinden var drejene. Startlinjen lå perfekt, og i det hele taget kunne det ligesågodt have været et komplet uddannet baneteam som havde stået for sejladserne. Derfor har jeg også besluttet at denne sidste lørdags-afslutning fremover ikke skal tilhøre aftensejladserne og Solita pokalen, men derimod være vores klubmesterskab.

Ydermere har jeg aflivet Storebæltsmesterskabet, da de andre klubber i Storebælt ikke længere har kapsejlende Folkebåde. Hermed vil vores stævne udelukkende være et Fynsmesterskab og et ranglistestævne. Desuden vil jeg i 2018 forsøge en anden dato, og Fynsmesterskabet 2018, vil blive sejlet 23/6+24/6-2018. Hermed vil der blive en bedre kalender-spredning af danske stævner.

Halberg cup blev også afsluttet i lørdags, og vinderen blev Astrea, á point med Rio. Præmierne blev overrakt i forbindelse med samme aftens Afriggerfest. En fest som blev rigtig hyggelig, og som jeg håber vi Folkebåde, næste år, vil være lidt bedre til at deltage socialt i. 4 Folkebåde var repræsenteret i et fyldt lokale med musik, dans og god mad.

Sæsonen 2017 gav os 31 aften sejladser, og når man kikker nærmere på fordelingen af førstepladser ser man at 9, ud af 12 tilmeldte både opnåede at krydse streget først. Det er især bemærkelsesværdigt når man tænker på at 2 af Kerteminde-bådene også har taget Guldpokalen og Danmarksmesterskabet. Det fortæller at niveauet er meget højt i Kerteminde, og jeg er sikker på at den kraftige konkurrence er direkte skyld i, at det netop er Kerteminde som står med begge pokaler.

Vi ses 18/4-2018, kl. 18.00, lige på linjen.

Flemming Palm, ALPI