Sejlads

Sejlads tilbud

Som sejlerskoledeltager kan man se sejladsprogram og planer ved login på Sejlerskolens Portal.

Udover undervisningssejladser er der mulighed for at deltage i andre former for sejlads, fordelt på  tursejlads og kapsejlads.

Se beskrivelsen herunder eller → læs beretninger fra andre sejladser for at få et indtryk af hvad indholdet kan være.

Weekendture:

Ud over de ugentlige sejladser tilbyder sejlerskolen i alt fire weekend ture/event weekends, hvoraf nogle indeholder muligheden for natsejlads. Disse ture er ideelle, når man skal opleve realistiske sejladser med alt, hvad der indebærer af hyggeligt samvær, sjove oplevelser, navigation, havnemanøvrer og uhøjtidelig kapsejlads.

Mål for weekend ture:

• Sejle så meget som mulig
  • Orientere sig i fremmed farvand: kurser, havne, meteorologi
  • Social, fællesskab og ansvar
  • Det må godt være sjovt.

Eksempel – kort tur:

Mødetid og -sted er lørdag kl. 09:00 ved Søsportscentret, hvor vi lægger en plan, rigger bådene til, indkøb til aftensmad og fordeler øvrige opgaver. Destinationen afgøres af vejret og bestemmes på dagen.

Spis morgenmad hjemmefra og tag også selv en madpakke med til frokosten under overfarten om lørdagen.

Der er Fællesspisning og hygge lørdag aften.

Forventet hjemkomst er søndag sidst på eftermiddagen. Husk sovepose, tøj og sejlertøj efter vejrudsigten.

Al til- og framelding foregår på hjemmesiden under din brugerprofil. Tjek gerne, om du lige nu er meldt rigtigt til eller fra, da vi er helt afhængige af deltagerlisterne stemmer for at kunne sætte både og besætninger.

HUSK

1. Madpakke og drikkelse til frokost lørdag.
  2. 200 kr. (kontant), som dækker havnepenge, brændstof og fast forplejning resten af weekenden.
  3. Sovepose
  4. Sejlertøj efter vejrudsigten, herunder også at vindkølingsfaktor (chill factor) øges hvis man bliver våd. Forvent at det bliver koldere om aftenen. Måltider indtages ofte under åben himmel. Det er godt med uld/fleece/skiundertøj, vanter og hue.

TILMELDING/afmelding – sker via din brugerprofil på sejlerskolens hjemmeside.

Ved ændringer efter sidste tirsdag inden weekendturen: kontakt turlederen på sms eller telefon.

Til jer der evt. sejler i EGNE BÅDE, skriv eller ring venligst til turlederen med bådnavn, hvor mange I forventer at være, og om I evt. har ekstra gastepladser.

Eksempel – lang tur:

Lang weekendtur med natsejlads.

Enestående mulighed for at være i godt selskab og få nye sejlererfaringer!

Turen går fra fredag aften til søndag eftermiddag.

Vi mødes fredag aften Kl. 18 ved søsportscentret, hvor vi fordeler besætninger, opgaver og rigger bådene til.

Forventet afgang lidt senere på aftenen med natsejlads til første destination. Vi er sædvanligvis fremme senest kl 02. Ruten bestemmes først endeligt på dagen ud fra vejrudsigten.

Natsejladsen giver rig mulighed for at opleve og undres over mange typer lanterner, fyr, og over hvor svært det kan være at bedømme afstande til lysmarkeringer i mørke. Er vandet varmt kan vi opleve morild omkring båden.

Efter morgenmad lørdag sejler vi enten dagsejlads med returnering til samme havn, eller der sejles til anden havn. Om aftenen er der fællesspisning – vi griller!

Søndag hjemsejlads efter morgenmad, så vi er retur i Kerteminde ca. kl. 16.

HUSK

1. Madpakke og drikkelse til fredag aften/nat.
  2. 300 kr. (kontant), som dækker havnepenge, brændstof og fast forplejning resten af weekenden.
  3. Sovepose
  4. Sejlertøj efter vejrudsigten. Regn med at det bliver koldt under natsejladsen. Det er godt med uld/fleece/skiundertøj, vanter og hue.

TILMELDING/afmelding – sker via din brugerprofil på sejlerskolens hjemmeside.

Til jer der evt. sejler i EGNE BÅDE, skriv eller ring venligst til mig med bådnavn, hvor mange I forventer at være, og om I evt. har ekstra gastepladser.

Eksempler på ture:

1: Kerteminde – Lundeborg med dagstur til Svendborg og fællesspisning om aftenen i Lundeborg – Kerteminde

2: Kerteminde – Reersø – Ballen(Samsø)-Kerteminde

Andre mulige destinationer: Korsør, Lohals, Skælskør, Agersø, Omø, Tunø.

Vind og vejr afgør målet.

Tag med og få flere timers sammenhængende sejlads og hyggeligt samvær med andre med.

Kapsejlads

Er du interesseret i spænding og intensiv sejlads, er der mulighed for at deltage i mange kapsejladser arrangeret af Kerteminde Sejlklub. I flæng kan nævnes aften-kapsejladser, pigesejlads – mandag, kølbåde – tirsdag, Romsø Rundt og afriggersejladserne. Udover disse korte banesejladser er det også muligt, at prøve længere distance sejladser.

Fyn Rundt

Distancesejlads der starter på Kerteminde bugt, og vi sejler normalt nord om Fyn. Lillebælt og Svendborgssund er som regel der, hvor de dygtige kommer først igennem, og sejladsen bliver afgjort. Vi skal under Storebæltsbroens østlige del og hjem til Kerteminde Sejlklub, hvor der venter suppe, og vinderne hyldes. Det er normalt kun 2. års elever, der er blevet rutinerede nok til at deltage!