Klassebåde

Klassebåde

I praksis er klassebåde lig med Nordisk Folkebåd.

Links til regler, tilmelding, resultater og andet.

2015 og fremefter findes kun her. 2014 og tidligere findes på ks-f.dk

Klubmesterskaber 2016 og Storebæltsmesterskab – ⇒Tilmeld her

 

Tilmelding

Regler og tilmelding

Sejlads

Resultater

Meddelelser

Meddelelser og andet fra aftensejladserne.

Folkebåds historier

Link og andre henvisninger om folkebåde, udover aftensejladsen.

Følg Facebook gruppen omkring Folkebåds 75 år fødselsdag og Goldcup i 2017

#100 - This Page may not be public. Here are some possible solutions to fix the error.

Meddelelser, 5 nyeste Klassebåde

Moleøl og restaurant besøg

Udgivet d.09 maj 2016

Efter hårdt pres fra flere sejlere, er jeg gået med til at genindføre moleøl, på bro 1, umiddelbart efter afrigning. Efter denne er slugt, vil jeg opfordre til at vi mødes i restauranten, til en Folkebådsmiddag. Den koster kun 110 kr., incl. 1 øl. Os der allerede har testet kvaliteten, har kunnet mærke, at de virkelig har løftet niveauet, i forhold til tidligere år.

Flemming Palm, ALPI

Sunke, Dydensborg og Lund gjorde sin entré, i strålende solskin

Udgivet d.04 maj 2016

 

IMG_0829

 

Fra top til tå, er Folkebåden ASC (det hedder den) blevet sat i stand, så den nu fremstår som ny. På fotoet viser Anders Sunke faconen på One Sails forslag til en Folkebåds fok. At det nok ikke er ramt helt ved siden af beviste besætningen ved at vinde aftenens 2.sejlads. Som sædvanligt i høj sol. 1. sejlads tog Geppeline. Efter sejladserne kunne vi nyde svinemørbrad i flødesovs, med cocktailpølser, champignon, og masser af bacon. dertil salat og pomfritter, efterfulgt af frugtdessert og is.

Flemming Palm, ALPI

Solen skinner igen på Folkebådene

Udgivet d.28 apr 2016

onsdagssejlads

Igen var Folkebådene velsignet fra vejrgudernes side. Lidt koldt, men let vind og sol gjorde aftensejladserne 27/4-16 til en dejlig aften, for de 8 Folkebåde. Dommeren blev venligt udlånt af Sejlerskolen, idet Brian Capion, ene mand, sørgede for fine baner, og da vinden døde fik han også kortet banen af, så vi kom i havn, inden det blev helt mørkt. sejladserne blev vundet af Private Lady og Geppeline, men de virkelige vindere var de sejlere som fortsatte ind på restauranten, hvor de serverede en super menu, bestående af kylling, champignon og noget grønt, i flødesovs, med masser af bacon (vi levnede bacon!), smørstegte kartofler og salat, og som dessert, is og kage.

Flemming, ALPI

onsdag

Folkebådene sejler i fantastisk vejr

Udgivet d.21 apr 2016

Folkebådene fik taget hul på 2016 sæsonen, i 7 m/s, sol og 10 grader. 6 både mødte op, hvilket vel var ok, så tidligt på året.

Desværre mangler vi en dommer på næste onsdag, den 27/4. Besætningen på ALPI tilbyder at bytte tjeneste, således at hvis f.eks jolleafdelingen eller sejlerskolen stiller med en dommer, vil vi til gengæld stille med en træner til en af deres aftensejladser. Kontakt Flemming Palm på mail: LineogFlemming@webspeed.dk eller tlf: 30292264

Flemming

Dommermangel

Udgivet d.11 apr 2016

Hej Klassebådssejlere. Vi har desværre endnu ikke fundet dommer til 5 onsdage i foråret, og 3 onsdage i efteråret. Finn og Ejvind er dommere på alle onsdage i lige uger, men vi mangler til de ulige uger. Jeg leder stadig med lys og lygte, og hvis I andre har kendskab til et dommer-emne, må I meget gerne tage affære.

Men vi bliver nødt til at vælge en alternativ plan. Jeg kan se følgende løsninger:

1: hver båd skiftes til at stille med 2 dommere, i stedet for at sejle.

2: 2 både afgiver 1 gast. Hermed kan alle både stille til start.

3: 1 båd afgiver 1 gast, og vi nøjes dermed med 1 dommer.

Ovenstående løsninger kræver at vi får adgang til en motorbåd som ikke kræver kursus, før den må bruges.

4: Vi starter med harestart, og benytter de 2 bøjer der ligger bedst muligt, i forhold til vindretning. først i mål er den båd der runder bundmærket først.

5: Vi skiftes til at tage 2 bøjer med ud i Folkebåden. Den der tager bøjer ud er også dommer. Det vil sige, udfører startprocedure (uden flag), og holder øje med om der tyvstartes og om der skal omstartes. Teknikken er, at dommeren kommer sejlene udenfor linjen, på halvvind imod et af startmærkerne, timet således at når starten går er han et par bådslængder fra mærket, og kan pejle hele linjen, og se om der tyvstartes. En gast tuder i hornet, og rorsmanden falder ned om mærket og starter. Erik Køster fortæller at dette system tidligere har været anvendt med succes.

Jeg vil gerne høre om nogen har indvendinger, forslag, meninger, før jeg vælger en af løsningerne. Kontakt: Lineogflemming@webspeed.dk eller 30292264

Hilsen Flemming Palm